Mliekarenská 10, 824 92 Bratislava
* Napísali o členských družstvách SZVD
Vydané 02. 05. 2006 (744x čítané) | Rubrika - Tlač

Škoda poskočila z dna do nadpriemeru

Bratislava (eko) – Asi najrazantnejšími zmenami v kvalite áut v regióne strednej Európy za posledných 15 rokov prešla automobilka Škoda. Kým Favorit zo začiatku 90. rokov podľa nemeckých štatistík poruchovosti TÚV patril do veku 8 až 9 rokov a 10 až 11 rokov na úplné dno, nasledujúci model Felícia si mierne polepšil. Stále však ostáva hlboko pod priemerom. Prvým modelom Škody , ktorý sa zaradil medzi nadpriemerné spoľahlivé vozidlá, bola až Octavia v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Išlo totiž o prvý, od základu nový model, ktorý vznikol, keď do Škody vstúpil nemecký Volkswagen.

Ale až Fabia, ktorá sa vo väčšom počte začala vyrábať v roku 2000, znamenala zlom v kvalite malých áut, na ktorých stojí výroba Škody. Prerod nastal v štruktúre dodávateľov. Kým v roku 1993 sa do skupiny A, teda najkvalitnejších, radila jedna firma zo sto, za desaťročie do nej už patrili dve tretiny firiem, ktoré dodávali pre českú Škodu.

Dokumentuje to aj príbeh nitrianskeho družstva SLUŽBA VD. Zásadná orientácia družstva na automobilový priemysel nastala v roku 1987, keď sa z PAL Praha do Nitry presunula výroba poistkových panelov do škodoviek. Družstvo sa dovtedy zameriavalo najmä na poskytovanie komunálnych služieb. Podľa predsedu družstva Jána Fülöpa sa podarilo poistkové boxy tak skvalitniť, že v roku 1991, keď vstúpil Volkswagen do Škody v Mladej Boleslavi, dostali ponuku so Škodou naďalej spolupracovať.

V roku 1994 sa spustila výroba Felície a požiadavka Nemcov bola úplne zmeniť technológiu a tiež sa presťahovať do iných priestorov. „Riskovali sme všetko. Požičali sme si viac, ako mohol kryť majetok firmy, pretože namiesto predpokladaných 27 nás projekt pre Škodu vyšiel na 63 miliónov korún. Vyplatilo sa. Tento výrobok nás potiahol výrazne dopredu, dobudovali sme závod, dostali sa k ďalším zákazkám v koncerne Volkswagen“, povedal Fülöp.

Služba VD sa niekoľko rokov po sebe stala najlepším dodávateľom Škody a v súčasnosti dodáva poistkové boxy aj pre luxusné Bentley či super športové Bugatti. Vo výrobnom družstve Služba VD ich skladajú prevažne bývalí holiči, strážnici, kaderníčky, kozmetičky, fotografi. „Sú to naši najlepší ľudia, ktorých sme preškolili. Mali síce úplne iné profesie, ale vedeli sa prispôsobiť. Sú precízni, dôslední a v súčasnosti sa im ťažko vyrovná niekto z nových zamestnancov, dodal Fülöp.

Kvalitu a lepšie využitie kapacít sledovala Služba VD Nitra aj stratégiou uzatvárania partnerstiev. V roku 2000 založila spoločný podnik s francúzskou spoločnosťou Plastohm. „Mali sme pomerne zastaranú vstrekovňu, vyrábala pomerne málo a so stratou. Nakoniec sa nám podarilo dohodnúť partnerstvo 50 na 50 s firmou, ktorá na podobné rozdelenie síl obvykle nepristupuje. Vo všetkých ostatných dcérskych spoločnostiach je totiž ich jediným vlastníkom,“ hovorí Fülöp.

O rok neskôr založila spoločný podnik s ďalším partnerom pre montáž dosiek plošných spojov – japonskou spoločnosťou SIIX. Dôvodom bolo využitie zariadení len na 5 až 7 percent. Družstvo postupne presvedčilo na spoluprácu aj jedného z najväčších dodávateľov pre automobilový priemysel, firmu Visteon. Služba VD zabezpečí dodávky plošných spojov a Visteon technickú prípravu nových výrobkov. „Využili sme to, v čom sú obe firmy najlepšie. Takejto dohode však predchádzajú roky presviedčania a budovania dôvery“, dodáva Fülöp.


( Celá tlačová správa | Informačný e-mailVytlačiť článok | Zdroj: Pravda, sobota 29. apríla 2006 )
Google
Prihlásenie

Užívateľské meno:

Heslo:




Registrácia nového čitateľa!

SČMVD
DÚSR
HTML tutorial
Družstevná únia Slovenskej republiky

Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS - redakčného systému napísaného v PHP jazyku. Použité názvy programových produktov, firiem apod. môžu byť ochrannými známkami alebo registrovanými ochrannými známkami príslušných vlastníkov.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server