Zmeny v zákone o obchodnom registri, účinné od 1. 8. 2007

Autor: Žaneta Bistáková <zbistakova(at)cpscoop.sk>, Téma: Legislatíva, Vydané dňa: 28. 08. 2007

Prijatie zákona č. 24/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „novela zákona o OR“) vychádza z požiadavky na harmonizáciu nášho právneho poriadku s právom EU.
Zákon nadobudol účinnosť 1.2.2007, avšak jeho podstatná časť, týkajúca sa elektronickej formy podávania návrhov na zápis a ukladania listín do zbierky listín a poskytovania údajov z OR v elektronickej forme nadobudla účinnosť až 1. 8. 2007 /elektronizácia OR/.
Tento článok bude zameraný na zmeny v zákone o OR účinné od 1. 8. 2007.

Elektronický návrh na zápis do OR.
Navrhovateľovi vzniká možnosť alternatívneho spôsobu podania návrhov na zápis do OR. Ide o listinnú alebo elektronickú podobu podania, ktoré sa považujú za rovnocenné. Podanie návrhu na zápis elektronickými prostriedkami sa podmieňuje použitím zaručeného elektronického podpisu (ďalej „ZEP“) v zmysle zákona č.215/2002 Z. z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Návrh na zápis sa podáva prostredníctvom elektronickej podateľne, na jej internetovej stránke sú tiež tieto formuláre dostupné. Elektronická podoba tlačiva je v súlade s tlačivami podľa vyhlášky 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do OR a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť. Elektronický formulár musí byť podpísaný ZEP.
Pre úspešné používanie elektronického podpisu aj v elektronickom konaní vo veciach OR je podmienkou overenie osobných údajov príslušnej podpisujúcej osoby (najčastejšie v právnom postavení splnomocnenca) voči údajom obsiahnutým v certifikáte verejného kľúča, a to na ktoromkoľvek pracovisku registrového súdu na základe jej občianskeho preukazu. Podľa toho majú pracovníci registrového súdu možnosť overenia, či podpisujúca osoba má vo vzťahu k zapísanej osobe oprávnenie konať za ňu. Žiadateľ musí prejsť predpísaným spôsobom elektronickej registrácie, pridelí sa mu variabilný symbol na úhradu súdneho poplatku a získajú sa od neho všetky údaje na to, aby bolo možné vybaviť jeho žiadosť elektronickými prostriedkami.

Návrh musí byť doložený predpísanými listinami, ktoré môžu byť doložené aj v listinnej podobe, alebo v elektronickej podobe.
Pri podaní návrhu v listinnej podobe však nemožno podávať predpísané listiny elektronicky.

Elektronický návrh na zápis doložený prílohami v listinnej forme je doručený v okamihu, keď sú doručené všetky potrebné listiny a bol uhradený súdny poplatok. Lehota na zaplatenie súdneho poplatku je 15 dní odo dňa podania návrhu elektronickými prostriedkami.

Ak sa celý návrh aj s prílohami podávajú elektronicky, návrh je doručený v deň, keď súdu prišla informácia o zaplatení súdneho poplatku a neuplynulo 15 dní odo dňa podania návrhu na zápis elektronickými prostriedkami.

Dôležité je upozorniť, že v prípade elektronického podania sa súdny poplatok hradí elektronickou cestou a nie kolkami. Sadzba poplatku v prípade podania elektronicky je nižšia, zákon o súdnych poplatkoch ju stanovuje na 50% z pevnej sumy ustanovenej v sadzobníku. To znamená, že napr. pri elektronickom prvom zápise družstvo neplatí súdny poplatok 10 000 Sk, ale 5 000 Sk.

Novela zákona o OR sa týka aj nahliadania do OR, výpisov, odpisov, a potvrdení z OR, kópií listín a potvrdení zo zbierky listín, a to tiež s účinnosťou od 1. 8. 2007.
Registrový súd vydá žiadateľovi po zaplatení súdneho poplatku výpis z OR alebo potvrdenie, že v OR určitý zápis nie je. Žiadosť o výpis z OR podaná elektronickými prostriedkami nemusí byť podpísaná ZES /na rozdiel od návrhu na zápis/.
Žiadateľ môže žiadať o listinné podoby týchto dokumentov, alebo o ich elektronické zaslanie. V prípade žiadosti o elektronické zaslanie dokumentov registrový súd vydá výpis alebo potvrdenie do 2 pracovných dní odo dňa, keď súdu došla informácia o zaplatení súdneho poplatku. Výpis alebo podanie je podpísané ZEP.
Ďalej možno elektronicky požiadať /bez nutnosti podpisu ZEP/ o vydanie listinnej podoby listiny, alebo o vydanie jej elektronickej podoby.
Ak žiadateľ žiada o elektronickú podobu týchto dokumentov, vydá ich súd do 5-tich pracovných dní odo dňa, keď súdu prišla informácia o zaplatení súdneho poplatku a budú opatrené ZEP zo strany súdu.
V rámci ukladania do zbierky listín novela zaviedla možnosť ukladať do zbierky listín aj elektronickú podobu listiny podpísanú ZES oprávnenej osoby.

Čo sa týka platieb, za výpis z OR v elektronickej podobe sa platí 10 Sk (v listinnej podobe zostáva 200 Sk), za zaslanie elektronickej podoby listiny uloženej v ZL elektronicky 10 Sk, (za vyhotovenie fotokópie listiny uloženej v ZL za každú, aj začatú stranu 10 Sk listinne), za vyhotovenie a vydanie potvrdenia o tom, že určitá listina nie je uložená do ZL elektronicky, je výška poplatku taktiež 10 Sk (listinne 100 Sk). Takisto, ako som už uviedla, aj návrh na zápis spoločností a družstiev je znížený z pevnej sadzby uvedenej v zákone o súdnych poplatkoch na 50 %.

Je teda zrejmé, že zákon zvýhodňuje tie subjekty, ktoré vykonávajú úkony vo vzťahu k OR prostredníctvom elektronických podaní, a ďalšou výhodou je šetrenie času možnosťou vybavovania úkonov vo vzťahu k OR „od stola“.

Záverom k tejto problematike je potrebné uviesť, že podľa súčasného právneho stavu je pri styku s verejnou mocou v elektronickej forme potrebné používať ZEP (a nie EP – „jednoduchý elektronický podpis“/.
O vydanie kvalifikovaného certifikátu ZEP sa stará akreditovaná certifikačná autorita /ACA/. Činnosť ACA podlieha akreditácii NBÚ SR a raz do roka sa u nej vykonáva audit bezpečnosti, čo zaručuje ZES v porovnaní z EP väčšiu dôveryhodnosť.

Poznámka: Zoznam ACA je uvedený na webovej stránke NBÚ SR.